Villkor och föreskrifter

KÖPVILLKOR

RdSmart är den enda återförsäljaren av Total Saddlefits produkter i Sverige. Vi är mkt glada att kunna erbjuda dessa fantastiska produkter till ryttare i Sverige men även hela Norden.

Priser

Priserna på RidSmart är inklusive 25% moms för privatkunder.
Alla beställningar över 2000 kr levereras fraktfritt, på beställningar under 2000 kr kostar frakten 49 kr.

Betalning

RidSmart har den senaste versionen av Klarna Checkout. Shopping with Klarna is smoooth.
Banköverföring finns också som alternativ.

Klarna Checkout

Klarna Checkout är den kompletta betalningslösning där hela kassan i RidSmart sköts av Klarna. Med Klarna Checkout inkluderas Klarnas samtliga betalningsalternativ: Betala direkt (kortbetalningar, banköverföring och Klarna Direkt), Betala senare (faktura) samt Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader och flexibla betalningar). Klarna hanterar allt som sker i kassan och uppdaterar den också kontinuerligt med förbättringar och funktioner för att göra det smidigt för dig som kund.

Leverans

Du kan välja att hämta dina varor på lagret utanför Ängelholm eller så väljer du leverans via PostNord. Hämtar du dina varor butiken är det frakten givetvis gratis, annars är fraktavgiften 49 kr för order under 2000 kr. På ordersummor över 2000 kr står RidSmart för frakten.

Hämta paket på lagret

Om du vill hämta dina varor på RidSmarts lager kan du välja Hämta i butik som leveranssätt i kassan. Då hämtar du själv dina produkter på vårt lager när det passar dig. Tid bestäms via mail eller telefonkontakt 0704-547411

Leverans med PostNord

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den inom 1-3 arbetsdagar. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Fraktkostnader

Vi bjuder på frakten när du beställer varor för mer än 2000 kr. Beställningar som understiger 2000 kr kostar 49 kr i frakt. För leveranser till Danmark, Finland och debiteras 199 kr i frakt. För närvarande kan vi inte leverera till Norge pga. höga tullkostnader.

Leveranstid

Leveranstiden är normalt ca 3-5 arbetsdagar till dig som kund, beroende på om produkten finns på vårt centrallager eller om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör allt vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna. Ange samma namn vid beställningen som står på legitimationen, annars kan det bli problem när du ska hämta ut ditt paket.


Transportskador

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till oss via e-post eller telefon. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

Ångerrätt - 14 dagar enligt Distansavtalslagen

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera/prova varan. Var därför noggranna när ni provar produkterna i stallmiljö så de inte blir smutsiga eller skadade. Varan får dock inte bli smutsiga, om du tex. vill prova ett täcke, lägg ett lakan emellan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbruksvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten.

Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar. Tänk på att ibland tar frakten tillbaka till oss längre tid än vad man tror. Vi hanterar er retur först när den kommit till oss. Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Varan och dess originalförpackning måste returneras i ett väl skyddande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Retur vid ångerrätt

Du som kund står för alla eventuella kostnader i samband med en retur såsom fraktkostnad och dylikt. OBS! Ångerrätt gäller ej fodertillskott.

Retur vid byte

RidSmart byter gärna din produkt inom 30 dagar.

Vid byte lägger du själv en ny order på vår hemsida. Din ursprungliga order krediteras så fort vi mottagit din retur. Ångrar du dig efter 30 dagar väljer du själv fraktalternativ och du står för den fraktkostnaden. Vill du byta en vara till en annan så betalar vi frakten från oss till dig. OBS! Returrätten gäller ej fodertillskott.

Skydda varan vid retur

Varan och dess originalförpackning måste returneras i ett väl skyddande emballage. Om varan istället returneras i endast originalförpackningen debiteras 499 kr för skadad och fördärvad originalförpackning. Orsaken till denna kostnad är att butiken inte kan sälja varan utan originalförpackning. Paketera därför varan väl i en skyddande ytterförpackning. Det är du som kund som har ansvar för att varan når oss i oskadat skick, tyvärr kommer vi inte kunna kreditera eller byta varor som är skadade

Garanti och reklamationsrätt

Vi säljer alla produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här: Konsumentverket om reklamationer.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Du kan enbart reklamera en produkt som är behäftad med produktionsfel vid leveranstillfället. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter upptäckt. Dock senast inom 2 månader efter att du upptäckt något fel.

Vill du reklamera en produkt ska du fotografera och beskriva felet samt bifoga en kopia på kvittot och skicka per mail till info@ridersport.se. Vi behandlar ärendet och återkommer till dig via mail med besked. Om vi godkänner reklamationen återsänder ni varan enligt våra rekommenationer. I första hand åtgärdas felet och i andra hand byts varan ut. Om reklamationen inte godkänns efter kontroll skickas produkten åter till dig och du får lösa ut den mot postförskott (149 kr för returfrakt och postförskottsavgift).

Produkter med fel som rimligtvis kan ha uppstått under slitage ersätts ej. Returer pga avvikelser i kulör mot vad som visats på dataskärmen medges ej. Vid godkänd reklamation står vi för alla fraktkostnader. Dina ev. fraktkostnader återbetalas då inom 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.